Dru Yoga Meditatie en Coaching
                              

Onderwijs

Dru Yoga Meditatie in de klas

We weten allemaal dat er in deze tijd veel op kinderen afkomt en dat er veel van hen gevraagd wordt. Niet allen in het onderwijs, maar ook daarbuiten. Hoe fijn zou het zijn dat er naast alle activiteit, ook rust en stilte wordt ervaren.

Dat kan Yoga Meditatie geven. Het brengt o.a. rust, stilte, tevredenheid, aandacht en concentratie.
Dit schooljaar '17/'18 maken de kinderen van groep 7 en 8 van Basisschool 't Oldhof in Borne er al kennis mee.
De reacties zijn zeer positief, van de kinderen, leerkrachten en 
ook van ouders die ik gesproken heb.

Graag zou ik het verder uitbouwen naar andere groepen en scholen. Zodat nog meer kinderen 
de rust in zichzelf mogen ervaren en dat ze ontdekken dat zij ertoe doen. Dat ze beter met de aandacht bij zichzelf kunnen blijven, waardoor ook hun concentratie zal verbeteren. Uitgangspunt van deze lessen is bewegen, aandacht/concentratie, ademhaling en stilte. En omdat de leerkracht ook meedoet, ontstaat de mogelijkheid dat er elke dag een moment van aandacht en stilte kan worden gecreëerd.

Heeft u belangstelling om de kinderen in uw klas, in uw school kennis te laten maken met Dru Yoga Meditatie, 
neem dan vrijblijvend contact op.


Reading in het onderwijs

Een groepsreading kan een leerkracht inzicht en helderheid verschaffen over het gebeuren in een klas. Wat laat de groep je zien? Waar nodigen de kinderen je toe uit en hoe kan je daar mee omgaan.

 

JeZelf Zijn in de klas.

Bij jezelf blijven in de veelheid van werken in het onderwijs. Dat vraagt nogal wat van je.
Dat vraagt keuzes maken, bewuste keuzes. Keuzes waarbij je van binnen voelt dat ze kloppen.
Dat merken kinderen en dat is fijn. Jij als leerkracht zit aan het stuur.
Jezelf zijn in de klas geeft je daarvoor tools in handen.
Het draagt o.a. bij aan zelfredzaamheid, zelfvertrouwen en oplossingsgericht werken.


Wat zegt een leerkracht over dit programma:

"Het heeft mij in de eerste plaats doen inzien dat zowel volwassen mensen als kinderen zich vaak verschuilen achter een masker. Gedrag en gedachten van mensen komen ergens vandaan. Dit is bij iedereen weer anders. De opdrachten die ik heb meegekregen hebben een zeer positieve invloed gehad op de sfeer en het "jezelf zijn in de klas" zowel voor de kinderen als voor de leerkracht. Ik heb ook geleerd dat gevoel er mag zijn. Ook ben ik het afgelopen schooljaar meer bij mezelf gebleven dan andere jaren. Als ik bijv. iets enthousiast vertelde in de teamkamer en er werd niet enthousiast gereageerd werd ik daar niet meer heel anders van omdat ik wist dat het mij wel iets bracht/brengt."


Het is een programma voor leerkrachten/ IB-ers/ docenten uit het basis en
voortgezet onderwijs en voor iedereen die met kinderen werkt. 
Het individuele programma bestaat uit vijf bijeenkomsten van anderhalf uur en een reading.
Groepsbijeenkomsten duren drie uur. 
Uitgangspunt ben jij én de kinderen in je groep.
De bijeenkomsten zijn zo ingericht dat je zelf ervaart wat een oefening met je doet, om vandaar
uit door te geven. Jij ziet jezelf en de kinderen worden gezien!
Want dat is volgens mij wat de kinderen in deze tijd van ons vragen: gezien worden in wie ze 
werkelijk zijn.


Bijeenkomst 1 Kwaliteiten

Bijeenkomst 2 Ervaren/voelen dat jij er mag zijn. 

Bijeenkomst 3 Jezelf en elkaar ontmoeten. Bij jezelf kunnen blijven in contact met de ander

Bijeenkomst 4 Zet je masker af en laat zien wie je bent! Wie ben je wezenlijk en wat doe je?

Bijeenkomst 5  Verdieping en intergratie


Gesprekken, oefeningen, creatieve werkvormen en het delen van eigen ervaringen
 komen in elke
bijeenkomst terug.
 De non- verbale werkvormen zorgen ervoor dat je onbewuste items bewust krijgt, zodat jij en de leerlingen heel bewuste keuzes kunnen maken. 
Het is een programma dat ingezet kan worden voor alle kinderen.