Dru Yoga Meditatie en Coaching
                              

Onderwijs

Jezelf zijn in de klas

Bij jezelf blijven in de veelheid van werken in het onderwijs. Dat vraagt nogal wat van je. 
Dat vraagt keuzes maken, bewuste keuzes. Keuzes waarbij je van binnen voelt dat ze kloppen. Dat merken kinderen en dat is fijn. Jij als leerkracht zit aan het stuur.

Jezelf zijn in de klas geeft je daarvoor tools in handen.
Het draagt o.a. bij aan zelfredzaamheid, zelfvertrouwen en oplossingsgericht werken.


Wat zegt een leerkracht over dit programma:

"Het heeft mij in de eerste plaats doen inzien dat zowel volwassen mensen als kinderen zich vaak verschuilen achter een masker. Gedrag en gedachten van mensen komen ergens vandaan. Dit is bij iedereen weer anders. De opdrachten die ik heb meegekregen hebben een zeer positieve invloed gehad op de sfeer en het "jezelf zijn in de klas" zowel voor de kinderen als voor de leerkracht. Ik heb ook geleerd dat gevoel er mag zijn. Ook ben ik het afgelopen schooljaar meer bij mezelf gebleven dan andere jaren. Als ik bijv. iets enthousiast vertelde in de teamkamer en er werd niet enthousiast gereageerd werd ik daar niet meer heel anders van omdat ik wist dat het mij wel iets bracht/brengt."

"Naar aanleiding van het traject Jezelf zijn in de klas, geef ik elke vrijdagmiddag tijdens het gedag zeggen, iedere leerling een kwaliteit ‘mee', die ik bij hem/haar die week heb gezien. Je ziet de kinderen stralen als ze dit horen en herkennen."

Het is een programma voor leerkrachten/ IB-ers/ docenten uit het basis en
voortgezet onderwijs en voor iedereen die met kinderen werkt. 
Het groepsprogramma bestaat uit vijf bijeenkomsten van twee uur en kan worden uitgebreid met een reading.
(Individuele bijeenkomsten anderhalf uur)
Uitgangspunt ben jij én de kinderen in je groep.
De bijeenkomsten zijn zo ingericht dat je zelf ervaart wat een oefening met je doet, om vandaar uit door te geven. 
Het is dus zowel een programma voor jou, als voor de kinderen.
Jij ziet jezelf en de kinderen worden gezien!


Bijeenkomst 1 Kwaliteiten

Bijeenkomst 2 Ervaren/voelen dat jij er mag zijn. 

Bijeenkomst 3 Jezelf en elkaar ontmoeten. Bij jezelf kunnen blijven in contact met de ander

Bijeenkomst 4 Zet je masker af en laat zien wie je bent! Wie ben je wezenlijk en wat doe je?

Bijeenkomst 5  Verdieping en intergratie


Gesprekken, oefeningen, visualisatie, meditatie, creatieve werkvormen en het delen van eigen 
ervaringen komen in de bijeenkomsten aan bod. De non- verbale werkvormen zorgen ervoor dat je contact maakt met je gevoelens oftewel je binnenwereld. In combinatie met gesprekken leer je zowel met de binnen- als buitenwereld om te gaan. 

Het is een programma dat ingezet kan worden voor alle kinderen.



Reading in het onderwijs

Een groepsreading kan een leerkracht inzicht en helderheid verschaffen over het gebeuren in een klas. Wat laat de groep je zien? Waar nodigen de kinderen je toe uit en hoe kan je daar mee omgaan?